W ciągu 20 lat obecności w UE cały sektor energetyczny uległ znaczącej transformacji. Kolejne unijne regulacje przełożyły się na zmiany strukturalne, własnościowe i rynkowe. Spadł udział węgla w produkcji energii, wzrósł udział OZE i pozycja rynkowa odbiorców.
Niemiecki rząd, pod przewodnictwem kanclerza Olafa Scholza, intensyfikuje naciski na koncern Siemens w celu udzielenia wsparcia finansowego kłopotliwej spółce Siemens Energy, będącej największym producentem turbin wiatrowych w kraju. Na specjalnym seminarium w Berlinie kanclerz Scholz wyraził przekonanie, że porozumienie zostanie osiągnięte, podkreślając konieczność sprawiedliwego podziału ciężaru finansowego między rząd, banki a sam koncern.
Komisja Europejska zatwierdziła, zgodnie z unijnymi zasadami pomocy państwa, niemiecką pomoc publiczną w wysokości 40 mln euro na budowę i eksploatację nowego lądowego terminalu skroplonego gazu ziemnego LNG w Brunsbuttel.
– Dla Polski największym wyzwaniem jest w tej chwili rozwój sieci, który nadąża za rewolucją energetyczną w postaci szybkiego rozwoju fotowoltaiki, energetyki słonecznej, wiatrowej i mniejszych magazynów – mówi prezeska zarządu Forum Energii, dr Joanna Maćkowiak-Pandera. Jej zdaniem jednym z elementów zwiększania elastyczności sieci elektroenergetycznej jest wprowadzenie rynku lokalizacyjnego i to o to Polska powinna zabiegać na forum unijnym.
Komisja Europejska zatwierdziła, zgodnie z unijnymi zasadami pomocy państwa, pomoc publiczną Polski o wartości 158 mln euro na wsparcie LOTOS Green H2, spółki celowej będącej własnością PKN Orlen SA, w produkcji wodoru odnawialnego, który ma być wykorzystywany w procesach produkcyjnych rafinerii - podała KE.
Rada Ministrów przyjęła we wtorek sprawozdanie o pomocy publicznej udzielonej w 2021 r. w sektorze rolnictwa lub rybołówstwa, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Chodzi m.in. o pomoc de minimis, która nie narusza konkurencji pomiędzy krajami UE. W dokumencie ujęte zostały w szczególności dane dotyczące wielkości, form i przeznaczenia pomocy publicznej.
Ostatnio, szczególnie w środowisku związanym z Morską Energetyką Wiatrową na polskich obszarach morskich, pojawiają się głosy, iż zarówno dla branży stoczniowej, jak i infrastruktury terminalowej, związanej z branżą offshore, remedium jest Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO). Czy na pewno jest to realne biorąc pod uwagę obecną sytuację? Autorzy, w niniejszym artykule pragną dokonać analizy, czy faktycznie KPO jest instrumentem finansowym, który w deklarowanej przez interesariuszy, niedalekiej przyszłości, pozwoli
22 listopada odbył się XII Konwent Morski, w którym wziął premier Mateusz Morawiecki. Obrady miały miejsce na Politechnice Gdańskiej.
W związku z planowanymi znacznymi inwestycjami w portach polskich, które będą powiązane z Morską Energetyką Wiatrową, pojawia się zasadniczy problem źródeł ich finansowania. Rozwiązaniem tych problemów są najprzeróżniejsze pomysły, od dość karkołomnych jak koncepcja emisji obligacji przez Port Gdynia na budowę falochronu, co w istocie stanowi niedozwoloną pomoc publiczną, po plany budowy portu instalacyjnego w tym samym porcie w oparciu o wirtualną uchwałę Rady Ministrów w tym zakresie, której nikt nie widział, a do niedawna było
W swoich poprzednich artykułach autorzy przedstawili zagadnienia związane z bezpieczeństwem morskim oraz pewnymi brakami legislacyjnymi w kontekście morskich farm wiatrowych, które mają powstać w wyłącznej strefie ekonomicznej RP, a dokładniej w strefie przyległej, ponieważ pierwsze inwestycje właśnie tam są usytuowane. W dalszej części artykułu naświetlone zostanie, dlaczego autorzy akcentują to położenie MFW.
Panama. Pierwsi przesiedleńcy klimatyczni opuszczają wyspę zagrożoną rosnącym poziomem wody
Ukraińskie rakiety uszkodziły dwa promy w Cieśninie Kerczeńskiej. Most Krymski zamknięty
Wzrośnie budżet na budowę Drogi Wodnej z Zalewu Wiślanego do Zatoki Gdańskiej. Zyska na tym Port Elbląg
Ukraina odbudowuje marynarkę wojenną. Korweta Hetman Iwan Mazepa rozpoczyna próby morskie
22 mln zł kosztowała modernizacja portu we Fromborku nad Zalewem Wiślanym
Exail wybrany przez Navantia do wyposażenia okrętów podwodnych proj. S-80. Takie są oferowane także Polsce